Vad ska jag ta med mig?

Vad är det viktigt att packa med sig när en åker på hälsoresa? Här kommer några tips!

Kläder

Bekväma kläder är väldigt viktigt. I dubbel bemärkelse. Ta med dig, och res, i kläder som du är bekväm i, där ingenting sitter åt om magen, eller att du har en tight BH-som stramar in i axlarna för att du vill vara snygg när du möter alla andra på plats.

Oavsett om du är ute efter att koppla av och kanske avnjuta fasta, och mental vila, eller ifall du är ute efter att träna lätt eller hårt så välj ut kläder som du känner dig fin i, som också sitter bekvämt.

Det kan handla om att välja att gå utan BH, men då ska du också känna dig bekväm med att det kanske är uppenbart för andra att du går utan. Om du så fullständigt kan strunta i vad andra tycker så säger jag GRATTIS! Kanon! Om du inte klarar av det, men vanligtvis går i BH som sitter alldeles för tight, unna dig själv att köpa en SportBH i merinoull som kanske är en storlek för stor, för att det ska hålla tight, men alldeles lagom bekvämt att gå i, och att det håller upp lagom mycket medan du reser och umgås med andra resenärer.

Kanske ett "mjukisplagg" är något du endast går i hemma, och att det då kanske får se ut hursomhelst, men välj aktivt att ha bekväma plagg med dig, som andas, där du också känner dig fin. Det sista du vill behöva tänka på under resan är hur du ser ut.

Förvaring? Kan du enkelt gömma undan en nyckel i något av plaggen som du kommer träna i, utan att det stör?

Merinoull

Underställ, BH, klänning, strumpor, Yoga-top... du kan köpa det mesta i merinoull och du kommer undra varför ingen har berättat om detta fantastiska material tidigare

Svensk tillverkare: Woolpower gör helfina strumpor m.m.

Ice breaker är ett annat trevligt märke som gör kläder av god kvalitét.

Byxor

Om du alls planerar promenera, jogga, löpa eller annan form av liknande träning - investera i ett par byxor där benen glider smidigt, även om du är överviktig, eller kvinnokropp där går emot varandra när du rör dig.

Om du tänker prova på löpning för nybörjare t.ex. så är inte ens skorna så särskilt viktiga, det allra viktigaste är att du har byxor som du är bekväm i, som _inte_ stramar åt om midjan - köp ett par som passar dig i den storlek du är nu. Du kommer kunna skänka bort de med glädje till 2nd handbutik om det skulle vara så att du är överviktig och vill komma igång med att arbeta bort några kilon. Det är fruktansvärt att ha på sig för trånga kläder. Ångesten "jag borde få plats i dessa", att det faktiskt är obekvämt när du tränar, och att du inte känner dig avslappnad i plaggen bäddar för en urusel upplevelse. Du kan välja att agera utifrån de förutsättningar du har idag och arbeta för att vara ditt bästa jag, som du är just nu.

Extra plagg

Vilket väder är det på plats dit ni kommer? Vilka möjligheter finns det till att tvätta träningskläderna under resan? Om du hänger upp de för tork på kvällen, är de då torra till på morgonen? (I sådana fall går det alldeles utmärkt att handtvätta!) Vill ni kanske prata ihop er - alla resenärer - på förhand och önska/kräva sådana möjligheter? Om inte så rekommenderar jag att du tar med dig ett extra par av allt du behöver för att träna/yoga/dansa/promenera bekvämt. Då hinner du alltid handtvätta det som behövs och att plaggen hinner torka och att du då alltid har en uppsättning redo att användas medan den andra är på tork.

Klänning

Klänning är ofta ett väldigt tacksamt plagg att bära, tar lite plats i resväskan och det går snabbt att få på sig!

Ett plagg som du ofta kan gå bekvämt i, utan att något stramar om magen.

Yogaresa

Ta med egen yogamatta eller inte?

Hör dig för med arrangören i förväg vilka förutsättningar som gäller just för din resa.

Om ni ska vara ute på sandiga klippor, kanske du helt enkelt inte vill ha med dig din egen matta, eller så är det precis vad du vill.

Kolla i förväg ifall du får låna eller hyra matta. Det kan kosta lika mycket att hyra en matta om du behöver en under hela perioden, som att köpa dig en egen. Om du inte pysslar med yoga hemma, eller om du kanske känner att du vill ändra vilken matta du har när du kommer hem, så kan du säkerligen lämna kvar och skänka bort den matta som du har med dig till arrangören eller någon ur lokalbefolkningen på plats.

Märk upp kläderna!

Det är så vanligt att en tar av sig en tröja för att det är för varmt... eller strumporna för att det är för smutsigt på underlaget...

Märk upp dina kläder, i varje fall de som du är väldigt rädd om, med namn, och om möjligt telefonnummer - så ökar du sannolikheten drastiskt för att plaggen hittar hem till dig igen, även om du glömt prylarna kvar på en plats.

Smink

Lämna det hemma om du kan.
Om du har ett väldigt starkt behov av att nyttja smink för att trivas med dig själv, ta i sådana fall givetvis med detta. Se detta som en möjlighet att kunna slappna av och träffa främlingar där du är, precis där du är, som du är, just nu.

Du åker iväg på en resa med fokus på hälsa. Försök resa med lättare baggage, färre tidskrävande saker du måste göra under resans gång... mer tid till återhämtning och att fokusera på dig.

Underkläder

Bekväma!

Ha med dig minst 2 par underkläder för varje dag + 1 extra par, så länge det inte utmanar dina packningsmöjligheter.

Ofta tar du en dusch under dagen efter ett träningspass, och då kan det vara skönt att byta om till rena underkläder, utan att behöva oroa sig över att hinna med att tvätta dessa under resan.

Väskor

Försök att ha träningskläder i handväskan - dessa är viktigast, och har du dessa när du kommer fram så klarar du dig gott, även om incheckade baggaget skulle komma bort. Tandborste, underkläder m.m. är sådant du enkelt kan köpa på plats i värsta fall. Att försöka hitta riktigt bra träningskläder med kort varsel, där det kanske är långt till närmaste sportbutik, och dessutom begränsade öppettider - en helt annan femma.

Prylar

Bra vattenflaska

Extra hårsnoddar! Ha gärna med dig förmånga - kanske räddar du en annan deltagare genom att kunna ge bort en.

Vill du lyssna på något medan du tränar? Förbered musikspelaren med innehåll i förväg!
Tips för lugnare träning, dessa podcasts:
* Utbildningsradion * P3-dokumentär

Mer aktiv träning:
* "Motiontraxx" * Musik som du själv väljer och sätter ihop till egna spellistor

Tänk på att en del hörlurar inte mår bra av att användas ute i allt för varma och fuktiga klimat. Kanske ett billigare och bekvämt par lurar som KOSS, kan vara bra att ha med på resan, så behöver du inte bli ledsen ifall de blir stulna eller kanske glöms längs vägen. ramför allt - lätt att packa med!

Butiker och varumärken

Tipsen och rekommendationerna på denna hemsida kommer ifrån hjärtat. Inget varumärke har betalat för att synas här. De har helt enkelt satsat på att producera riktigt bra varor, och därför kan vi av erfarenhet tipsa om dessa!